Újévi fogadalmat sokan teszünk,
gyakran gyorsan meg is feledkezünk róla, és márciusra már nyoma sem marad, a
pocakunk meg tovább nő és makacsul megmarad a következő évekre is.
De mi is a lényeg? Azt gondolom,
a fogadalmak egy kicsit rávilágítanak azokra a területekre, amelyeknek
fontosnak kellene lenniük a következő hetekben kiszakadva az állandó
körforgásból, a “mókuskerékből”, amit életnek hívunk.
Áttörő felfedezéssel szolgált
számomra egy kis nizzai kávézó, melyről idén Januárban olvastam. Az úgynevezett
“udvarias kávézó” Dél-Franciaországban nemzetközi figyelmet kapott azzal, hogy
bevezette az udvariassági alapon létrehozott árazást, ösztönözve a vendégeket,
arra hogy kedvesebbek legyenek.
A kávézó kiírása szerint a La
Petite Syrah kínálatán található “Un Café” (egy
kávét) 7 Euróért, “Un Cafe s’il vous plait” (egy kávét kérek szépen) 4 Euróért, míg a “Bonjour, un café, s’il
vous plait” (Jó napot, egy kávét kérek
szépen) mindössze csak 1,50 Euróért.
Az ötlet viccnek indult, mivel néhány vendég ebédidőben
érkezett (emlékeztetőül, ez Franciaország) elég stresszesen és durván adta le
rendelést. Ez nyitotta fel a helyi törzsvendégek szemét, hogy a korábbi
kellemes hangulatot megőrizzék. Néhányan viccesen a tulajdonost “Uram”-nak és
“Nagyuram”-nak kezdték szólítani, melyért reméltek némi árengedményt is.
Mit is tanulhatunk ebből? A kedvesség és udvariasság nem
kerül semmibe. Sok tekintetben olyan légkört teremt, ami jobban elősegíti a
kreatív gondolkodást és értékesebb helyzeteket teremthet sok vételi és eladási,
üzleti helyzetben.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy legyünk puhák. Amint,
azt Al Capone elhíresült mondása állítja: “Sokat el lehet érni egy mosollyal és
egy fegyverrel”.
Ezekkel a gondolatokkal indulok neki a 2015-ös évnek. Nem
fogadalomnak szánom, csak egy kísérletnek arra, hogy figyelmesebb legyek. Amint
azt Platon mondta “Légy kedves másokhoz. Mindenkinek kemény csatákat kell
vívnia”.
Alan Smith – Scotwork UK